Polecane wpisy

Z wizytą na lotnisku Zielona Góra-Babimost (dojazd i podróż)

Z wizytą na lotnisku Zielona Góra-Babimost (dojazd i podróż)

Lotnisko Zielona Góra-Babimost znajdowało się na mojej liście od ładnych kilku lat. Niestety, gdy linie lotnicze rozpieszczają pasażerów tanimi biletami w odległe miejsca trudno zmotywować się do odwiedzenia tych najbliższych. W ten sposób pomysł zaglądnięcia do wszystkich polskich portów zszedł na dalszy plan i wracam do niego raz na jakiś czas dodając do kolekcji kolejną kropkę na mapie. Tym razem przyszła pora na województwo lubuskie.

IEG (kod IATA) jest malutkim, regionalnym lotniskiem obsługującym kilkanaście tysięcy pasażerów… rocznie. Zwlekając z wizytą przegapiłem operacje LOTu, Eurolotu oraz kilka połączeń czarterowych. Dziś lata stąd jedynie linia SprintAir oferująca transport do Warszawy i z powrotem. Od poniedziałku do piątku samolot startuje około 7 rano, a wraca po 19. Taka zabawa za blisko 8 milionów, aż żal nie skorzystać.

Dotarcie na poranny lot okazało się łatwiejsze niż sądziłem. Duża w tym zasługa wakacji, a co za tym idzie rozszerzonej siatki PKP. W przedostatni piątek sierpnia, 30 minut po północy, wsiadłem do pociągu relacji Świnoujście – Bielsko-Biała (trasę obsługiwał skład czeskich kolei) i już trzy godziny później stałem na peronie w Zielonej Górze. W niewielkim budynku dworca, wśród śpiących na ławkach podróżnych, spędziłem kolejne 60 minut, po czym skorzystałem z autokaru jadącego w kierunku Babimostu.

Dojazd na lotnisko (z Zielonej Góry)

Położony najbliżej dworca PKP przystanek znajduje się obok punktu MZK przy ul. Bema (dokładniej w zatoce dla autobusów, pod mostem, między filarami). O 5:25 odjeżdża stąd kurs zahaczający o lotnisko (6:20 na miejscu, 7:15 wylot). Pozostałe połączenia do Babimostu zatrzymują się w Nowym Kramsku, w okolicy kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Brakujący kilometr można pokonać pieszo. Zajmuje to raptem kilka minut, więc nawet nie zapytałem kierowcy o możliwość nadprogramowego podjechania do portu. Czas do wschodu słońca postanowiłem zabić krótkim spacerem. W tym miejscu warto wspomnieć, że wedle informacji dostępnych na stronie przewoźnika, w drogę powrotną autokar wyrusza spod lotniska o 20:32, czyli niecałą godzinę po lądowaniu samolotu (DA-MI da-mi.pl). Aktualizacja: od 5 września 2016 na lotnisko będzie kursował dedykowany bus. Odjazd z Zielonej Góry o 5:55, powrót o 19:40, od poniedziałku do piątku, koszt 10 zł w jedną stronę, chęć przejazdu należy zgłosić z wyprzedzeniem (lotnisko.lubuskie.pl).

Dojazd Autobus Lotnisko Zeilona Gora-Babimost przystek bema 1a

Dojazd Autobus Lotnisko Zeilona Gora-Babimost przystek bema 2a

Dojazd Autobus Lotnisko Zeilona Gora-Babimost przystek airport 1a

Lotnisko Zielona Góra-Babimost

Muszę przyznać, że ostatnie, pozbawione chodnika, metry przyszło mi pokonać w wyjątkowo przyjemnej scenerii. Delikatna mgła unosząca się tuż nad powierzchnią gruntu oraz klimatyczna, otoczona starymi latarniami, droga zakręcająca w stronę wschodzącego słońca. Urokliwe drobiazgi. Tak czy inaczej na półtorej godziny przed wylotem stanąłem przy terminalu i pocałowałem klamkę. Nie szkodzi, przecież specjalnie przyjechałem trochę wcześniej, aby zrobić zdjęcia, a także obejrzeć obiekt. Mogłem zacząć od zewnętrznej części.

Lotnisko Zielona Góra-Babimost posiada dwa budynki przeznaczone do obsługi pasażerów. Znajdująca się po prawej stronie nowa hala kontroli przylotów (o niezwykle oszczędnej elewacji) debiutowała przy okazji przeniesienia połączeń czarterowych z remontowanego portu w Poznaniu. Jej przepustowość obliczona jest na około 360 tysięcy podróżnych rocznie. Sam główny terminal może przyjąć 150 tys. osób, czyli pi razy drzwi 10 razy tyle ile obsługuje obecnie. Zapas jest ogromny i nic dziwnego, że port wydaje się trochę opustoszały. Wrażenia nie poprawia, świecący pustkami, darmowy parking oraz przystanek z rozkładem jazdy wchodzącym w życie „w dniu 30.09.2002r” (może nadal obowiązuje?). Jest tu jeszcze witacz województwa lubuskiego, a także emerytowany myśliwiec Lim-6bis stojący za ogrodzeniem. To właściwie wszystko, choć niebawem otoczenie ożywić ma powstanie lotniskowej… winnicy. Niech będzie.

W środku też trudno narzekać na przesadną mnogość atrakcji. Obiekt nie dysponuje jakimkolwiek czynnym sklepem lub barem. W strefie ogólnodostępnej umieszczono za to automaty z kawą i niedrogimi przekąskami. Do tego kilka stolików, krzeseł, toaleta, stojak z ulotkami oraz dwa stanowiska odprawy (wzbogacone o informacje wyświetlane w PowerPoincie). Po pokonaniu pojedynczej ścieżki przez security do dyspozycji podróżnych są już tylko siedzenia i sanitariaty. Czystość oraz jakoś obsługi nie pozostawiają wiele do życzenia. Oczywiście kontrola bywa drobiazgowa, wręcz uciążliwa, ale jest to cecha charakterystyczna większości małych portów. Gdy pracujesz przy jednym locie dziennie, to nie możesz pozwolić sobie na wpadkę. W ogólnym rozrachunku IEG można określić mianem spokojnego lotniska regionalnego. Poza podróżą nie ma tu czegokolwiek do roboty, więc warto przyjechać na tzw. ostatnią chwilę, rzecz jasna mieszcząc się w granicach rozsądku.

(Och! Och! Poniżej jest jeszcze jeden blok tekstu wciśnięty między zdjęcia!)

1-lotnisko-zielona-gora-babimost-terminal-glowny-pawel-pietka

2-lotnisko-zielona-gora-babimost-nowa-hala-przylotow-pawel-pietka

3-lotnisko-zielona-gora-babimost-mysliwiec-lim-6bis-pawel-pietka

4-lotnisko-zielona-gora-babimost-terminal-glowny-2-pawel-pietka

5-lotnisko-zielona-gora-babimost-terminal-hala-glowna-wejscie-pawel-pietka

6-lotnisko-zielona-gora-babimost-terminal-hala-automaty-pawel-pietka

7-lotnisko-zielona-gora-babimost-terminal-hala-bar-pawel-pietka

8-lotnisko-zielona-gora-babimost-terminal-stanowiska-odprawy-pawel-pietka

9-lotnisko-zielona-gora-babimost-sprintair-odprawa-pawel-pietka

10-lotnisko-zielona-gora-babimost-terminal-airside-pawel-pietka

11-lotnisko-zielona-gora-babimost-terminal-airside-siedzenia-pawel-pietka

SprintAir i lot do Warszawy

Jak już wspomniałem jedynym oferowanym połączeniem jest lot do Warszawy realizowany przez linie SprintAir. Przewoźnik wykorzystuje maszynę Saab 340A, czyli trzydziestoletni turbośmigłowiec zabierający na pokład 33 pasażerów. Trudno zaliczyć ten model do cichych środków transportu, z drugiej strony w powietrzu spędza on niecałą godzinę. Miejsca są numerowane. Wyboru można dokonać podczas odprawy posiłkując się grafiką z układem foteli (1-2). Wypisywane ręcznie karty pokładowe darzę szczególnym sentymentem. Jako że Lotnisko Zielona Góra-Babimost ma niewielkie rozmiary samolot zatrzymuje się tuż przy wyjściu z budynku. Kilkanaście metrów trzeba pokonać na piechotę, co daje okazję do zrobienia zdjęć od strony płyty postojowej.

Podczas mojej podróży na pokładzie jednostki o numerze SP-KPG (w malowaniu upadłych linii Estonian Air) zameldowało się łącznie dziewięciu pasażerów. Nic dziwnego, że przygotowanie do lotu przebiegło sprawnie. Nad wszystkim czuwała stewardessa, która po starcie zaoferowała standardowy poczęstunek w postaci słodyczy oraz ciepłych i zimnych napojów (LOT powinien się wstydzić). Ze względu na znakomitą pogodę większość czasu spędziłem przyklejony do okna. Po lądowaniu i dosyć długim oczekiwaniu na lotniskowy autobus pozostało mi jedynie dotrzeć na stację kolejową, rozłożyć się na swoim miejscu w pociągu, a następnie przespać całą drogę do Szczecina. Ot cała historia. Czy można było spędzić wolny dzień na spotkaniach ze znajomymi albo przed monitorem? Można było. Grunt to czerpać frajdę ze swoich zainteresowań.

Podsumowanie wydatków: pociąg Szczecin – Zielona Góra 40,80 zł, autobus do Nowego Kramska 8,80 zł, lot do Warszawy 99 zł, SKM 4,4 zł, pociąg Warszawa – Szczecin 57,60 zł. Łącznie 210,60 zł.

Przeczytaj także: Z wizytą w Porcie Lotniczym Radom >>>

12-lotnisko-zielona-gora-babimost-terminal-pawel-pietka

13-saab-340a-sprintair-malowanie-pawel-pietka

14-saab-340a-sprintair-wnetrze-pawel-pietka

15-lotnisko-zielona-gora-babimost-terminal-pas-startowy-pawel-pietka

16-warszawa-centrum-widok-waw-chopin-okecie-pawel-pietka